söndag 4 december 2016

Bo Frank granskar Public Service - Grattis till m i Stockholm - polisen prioriterar ner

Det anstår ett tag till. Har inte fått in alla uppgifter om privatiseringen  av programutbudet i SR/SvT till privata företag. Och om hur de handlar upp olika program av privata produktionsbolag utan offentlig genomlysning.  Detta kan ge eko! Och det är skrämmande hur lång tid det tar för Public Service att svara på mejl?!

Kommer snart att bli Trumpanhängare trots att jag inte gillar karln! Svenska media fortsätter att idiotförklara demokratin om inte folk röstar rätt! Bara två exempel av hundra.

Trump kallar in folk för utfrågning om de vill bli ministrar. En öppen och transparent process. Trump kallas för en galning som bryter mot alla regler, kotym och hur man gjort förr. En hemlig process. Hade Obama för åtta år sedan gjort samma sak så hade han kallats för nyskapande och en öppen president!!!  Eller hur? Fast jag anser Trump ändå gjort fel, men det tillhör inte saken. Vem är jag/vi att döma.

Castro är död. Diktator. Ledare, enligt de flesta inslag i Public Service. Public Service gjorde ett stort nummer av att Trump hotat Obama för att han inte skulle åka på begravningen  Nu visar det sig att ingen åker! Inte från vår regering, inte från Kina, Ryssland eller något vettigt land förutom halvkommunistiska länder i Syd-Amerika. Hur objektiv var den nyhetsförmedlingen?

Bra besök på Bergundaskolan i fredags. Med vår nye chef. Anna Tenje. Hela dagen där. Bra skolmat!


Roligaste saken. En kille. Mörk, stor, ser äldre ut en en nia, som kommer fram till mig!  Vem är du, säger han och blåser upp sig,  helt nära mig!  Jag är Bo Frank och det är jag som bestämmer i stan, säger jag till honom. Tittar honom rakt i ögonen utan att vika av en millimeter! Shit, säger han, jag har inte gjort nåt. Och ryggar tillbaka blixtsnabbt.

Kul att också gå runt i nya Pär Lagerkvistskolan.

Hemma från Göteborg. En underbara dotter där. Payback med god mat efter decenniers curlande. Så, nöjd med allt. Lilla hustrun köpte en helt otrolig julklapp till mig. På en Marimekkobutik i Haga. En rund Beatlesbricka som jag inte hade tidigare. Otroligt flummigt motiv. En bild på Beatles i en äng,  från 1969.  Som en av de mesta kända forskarna på Linnéuniversitetet kunde förklara för mig. Som jag mötte utanför butiken. Exakt datum för detta foto! En Beatlesexpert. Och hustrun jobbar på SEB i Växjö! Världen är liten.

Jäkla Petronella. Har kört bil i storstäder på klotet. Men Göteborg är värst och ingen storsstad. Bad Petronella om hjälp att ta oss ur stan. Hon skickade oss via Halmstad. Säkert fyra mil längre. Petronella är vår GPS-röst!!

Med m i Braås. I hembygdsparken. Gammal tradition. Vi var som vanligt där som enda parti!  Handlade på trevliga Coop på Norremark. Coop skulle gå bättre med någon som inte är s i styrelsen. Det är i stort sett bara sossar i hela Sverige i deras styrelser!!!!


Tar tag i detta med Public Service innan året gått. Denna vecka är hektisk. Mycket av julavslutningar.
Och möten, möten och möten! Älskar att träffa folk. Ingen i Växjö har träffat fler människor än vad jag har gjort. Och det kommer jag att fortsätta med!

Julbord Asa i morgon kväll. Julmiddag med kommunstyrelsen på tisdag. Min sista. Julavslutning med regiongruppen på onsdag. Och så fortsätter veckan. Den närmsta tiden fram till jul präglas lite av att jag skall sluta. Det verkar som om jag är den som tar det lugnast!  En del har för lite och andra på sitt sätt för mycket av det goda.  Kommer också att skriva en del om dessa "orättvisor" framöver. Fast på mitt sätt.

Stänger av Agenda för att läsa Strindberg. Trots att Peter Hultkvist är på TV. Tyckte att han var pest och värsta betongsosse när jag träffade honom då han var kommunalråd. Men, bästa försvarsministern sedan Mikael Odenberg!!!

Har man varit kommunalråd fixar man det mesta. Som Göran Persson! På sitt sätt svårare att
sköta en kommun än ett land. Men självfallet är statsministern mer påpassad och jobb få skulle vilja ha! Lättare att rekrytera KSO än statsminister!


Läser att Irene Svenonius, Linnéstudent från Mönsterås, blir nytt finanslandstingsråd i Stockholm. Irene var b a  tidigare stadsdirektör i Stockholm. Kanske en av de absolut mest lysande personer jag träffat någponsin! Vi hade glädjen att få lyssna till henne på ett av våra strategisamråd i Borgholm för några år sedan!


Läser dessvärre i klartext vad många av oss redan vetat. I Sydsvenskan. Polisen prioriterar ner, inbrott, misshandel och hot. För att försöka klara alla mord. En kommun kan inte prioritera ner någon statlig pålaga. Men staten kan uppenbarligen prioritera bort statlig kärnverksamhet!












Bo Frank


Växjö 20161204/05