tisdag 27 december 2016

Största möjliga sekretess........

Har idag tömt mitt kontor. Och flyttat in i " Bennys " lilla enkla rum. Och Benny har flyttat till den sk politikerkorridoren på andra sidan entrén till kommunhuset.  Det enda som sticker ut är en malplacerad kristallkrona. Efter lunch gick jag i tankar...... och slängde upp dörren i mitt gamla rum. Där satt Anna, Oliver och René. Gick fel...... Skall sätta upp bilder/tavlor framöver i nya rummet. . Har fått datorn flyttad. Inga fler politiker i huset idag. Väldigt blandad närvaro av politiker i kommunhuset under årens lopp. Hemma tidigt.

Övergår nu till favoritsysselsättnigen. Att lyssna på Horace Engdahl, Nordegren och Epstein och samtidigt laga mat. Gjorde igår lammrostbiff. En favorit. Nu diverse pajer.....

Public service älskar ju att rota i det man kallar privatiseringar. Normen är ju att all kommunal verksamhet skall skötas i egen regi. Och man ligger på för att granska. Det är ju i och för sig uppdraget, men utgångspunkten är att politiker gör fel som konkurrensutsätter. Man granskar däremot nästan aldrig om kommunal verksamhet är effektiv. Se bara bristen på granskning av produktivitetsutvecklingen inom vården/psykvården.

I höstas begärde jag ut uppgifter från TV och radio om hur mycket man själva konkurrensutsätter. TV svarade aldrig. Radion svarade efter några dagar. Över 2000 program upphandlas årligen av radion/public service. Fick jag veta. Och man säger att man tillämpar LOU. Däremot svarade man att ALLLA AVTAL ÄR HEMLIGA.  Är jag den förste som noterat detta? Så var det med transparensen hos granskaren. Vem granskar detta? Och vem granskar granskaren?

På jobbet en stund i morgon igen. För att komma i ordning i nya " krypinet" . Blir nog bra när porträtt  på Hustrun, Kungen och Beatles kommer på plats. Vill du se hur jag har det? Bara mejla, så bjuder jag på fika i januari.


Bo Frank
Växjö 20161227