lördag 28 januari 2017

Avskuren från världen - rapport från kulturnatten - Löfvén gör en Trump

Blev av med jobbmobilen på planet mellan CPH och CDG. Och har således inte kunnat nås på samtal på den sedan i onsdags. Oklart om den någonsin kommer tillbaka. Den hittades, men underbara Air France vill att man skall åka till Charles de Gaulle och hämta den. Så ni som vill ha kontakt med mig får mejla eller ringa till jobbet eller till hemtelefonen. Mitt privata mobilnummer är väldigt privat. Och dumt nog tog jag inte med min privata mobil eftersom det bara handlade om två dagar. Så jag har levt som man gjorde förr. Inte alltid nåbar. Hade dock plattan med för att klara mejl och för att få veta vad som händer i världen. Fransmän är besynnerliga. Konferensens galamiddag började en onsdagskväll vid 21.00. Och slutade fram på småtimmarna. Femrätters som började med ett berg med ostron,  gåslever och så vidare. Åsa och jag drog oss tillbaka i anständig tid. Lite klen närvaro på de första seminarierna på torsdagsmorgonen!  Eftersom jag stannade en dag längre en ÅKB var hon generös nog att låna sin jobbmobil som livlina. Har dock inte använt den. Hade tio minuter på mig för att tåget efter landning på Kastrup. Det gick på sekunden.


Som alltid trevligt att träffa folk och mingla runt. En av EU:s högsta tjänstemän, från Spanien, har en brorsson som arbetar på en ledande befattning på PM. Världen är alltid liten och det är kul att träffa både nya och gamla bekanta. Besynnerligt nog hamnade jag mitt emot en dam från Holland på galamiddagen som spelade bas i ett coverband som nästan uteslutande spelar Beatles. Och som spelat på the Cavern flera gånger...........


La mig ett i natt. Och uppe med tuppen. Hustrun kommer från Lund i kväll. Har en kulturnatt och vår mexikanska vänstudent att ta hand om. I morgon brunch hos mamma. Långa promenader. Nu ensam runt sjön och så till Konsum för att proviantera.


Kul att de flesta gillar det nya stadshuset. Enda stadshuset&station i världen? Har bara en farhåga. Det får inte bli en uppehållsplats för diverse utslagna människor som gör att medborgare känner obehag för att ta sig dit. Det lär dock bli laddat med kameror.


Står bakom partiledningen. Både den i Stockholm och den i Växjö. Jag lämnar liksom Anna också förbundsstyrelsen för m i länet. Har suttit där sedan i början på 70-talet. Fast Anna stannar ju kvar som ledamot. Styrelsen skall bestå av ledande politiker från kommunerna. Och jag tillhör inte den skaran längre. Hoppas i stället på att bli invald i den lokala partiföreningens styrelse. Var ordförande där för länge, länge sedan.




Vem var också med på resan? Femte delen av Clifton-serien. Cometh the hour.  Min favorit som populärförfattare. Jeffrey Archer. Mesta sålda författaren i världen. Kan läsas som en fristående bok också. Så började jag på Linn Ullmans, De oroliga. Kan bli en av mina största läsupplevelser. Och en introduktion till min Bergmanvecka på Fårö.


Flaggan hissas snart för Kungen och undertecknad. På Karl-dagen.


Nu på med joggingskorna!












Hörde lördagsintervjuen i ekot med Elisabeth Svantesson. Finns det någon bättre?










Polisen, skattemyndigheten, statens fastighetsverk....... Hur är det ställt med svenska myndigheter? Och ansvariga ministrar rör inte en fena. De är slavar under ämbetsmännen och inte tvärtom som de borde vara. Inte konstigt att det finns grogrund för missnöje! Sverige är landet där en nyutnämnd minister utanför Stockholm måste bo i kappsäck och flytta runt bland vänner i månader - och diverse statliga tjänstemän tar sig friheter! Montera ner ämbetsstaten och gör ministrarna ansvariga!!! En regering som inte kan fixa ett boende till en minister - för skälig hyra - är knappt en fungerande regering. Så är det! Känner två ministrar i nuvarande regering som råkat ut för detta.
Däremot sätter kommuner familjer på hotell om det inte finns bostad. Det är en upp och nedvänd värld i Sverige!!!






Kulturnatten. Hade min Beatlesseans i kommunhuset. All you need i love. Där pågick också drop in vigslar. Skulle aldrig kunna tänka  mig att vara vigselförrättare och råka ut för kvinnor som inte tar män i hand och män som inte tar kvinnor i hand. Då kanske man skall bo någon annan stans än i Sverige.  Inte vigselförrättarna.


All you need is love. I domkyrkan. På tre orglar samtidigt. Synd bara att alla som tolkar Beatles spelar lite snabbare än Beatles. Gäller också alla coverband. Spelas annan klassiskt musik också snabbare? Hela Strawberry fields t ex skulle massakreras om den gick snabbare än orginalet.


Bod Dylan på bibblan. Mer än fullt. Knökfullt på de Lux. Överfullt på konserthuset. Och så fullt att vi  inte kom in på Regionteatern. Gick hem, lite ledsna. Fick bli ett glas vin till hemma. På nattkröken. Växjö är fantastiskt. Hittade två gamla gröna ölsejdlar på prylbutiken mitt emot Cardinal. Från Boda? Retrobutiken in på Cardinal?  Efterlyser fortfarande en blå, gammal och fungerande Kobra.  Och härliga saker som vanligt på Elak Form. Gå dit. På Quidings bakgård.




PS Läser i Expressen hur Anna Dahlberg avslöjar hur också Löfvén jobbar med s k alternativa fakta.
Detta när han extremt kraftigt förskönar utbildningsnivån hos nyanlända. Men det blir det inga rubriker om i svenska media. Detta därför att många i media gillar bara vissa fakta. Och de är fullt upptagna med Trumps ständiga ljugande. DS






























Trevlig helg!




Växjö 20170128/29


Bo Frank