fredag 3 februari 2017

Linéa, Linnéa, Sylvester, John, Paul, George and Ringo...och teknikgeniet Bo Frank

Trevlig helg. Börjar med det så jag inte glömmer. Har fullt upp med sociala aktiviteter och matlagning denna helg. Dagen började på bästa tänkbara sätt. Linéa Helgé Anders krönika i SmP. Den bästa krönikören. Det är en höjdpunkt att läsa henne. Äkta, nära och personligt. Har följt Linéa under årens lopp då hon också varit musiker. Ringde faktiskt Linéa för första gången idag och bara berättade att jag tycker om hennes krönikor.
Fick ett mejl från Minnesota. En annan Linnéa. Som pratar svenska. Och som skall komma till Sverige. Till Uppsala på ett stipendium. Känner hennes morföräldrar i Duluth mycket väl. Och vi är glada över att få ta emot Linnéa en vecka i sommar. Unga damen vill studera miljöfrågor, jämställdhet o få en inblick i kyrkans frivilligverksamhet. Inom det sista området ligger vi ljusår efter USA, men får hitta på nåt.
Att börja dagen på bästa tänkbara sätt innefattade också åttan runt sjöarna. Dessa sjöar som bara blir bättre och bättre. Kommunens superstar Anderas Hedrén var på Rotary i går morse och berättade om detta. Trodde det var en ny installation. Ungefär vid Strandsnäckan stod en jättehäger. Som en hägring. Stannade 4 meter i från denna tingest. Hägern rörde inte en fena. Men satte så ner ena benet. Jag pratade med fågeln. Otroligt.
Vidare till Konsum. Lilla delidisken.


Nu snart till PM och lunch med mamma. Så till jobbet på ett möte. Har en liten stund på bibblan i em. Då den gamle skall prata under rubriken Som man sår får man skörda. Varför satte jag denna rubrik?


Gillar också Sylvester Schlegels krönikor. Dock oklart om jag hinner en sväng till de Lux i helgen för att betyga honom min aktning.


Det väller in förfrågningar om Beatlesföreläsningar...har nu satt stopp för 2017. Ett annat sätt att begränsa detta är väl att börja ta  betalt. Mitt sedvanliga arvode, en flaska bra skumpa täcker inte ens reskostnader.... Och måste få tid för att börja skriva. Så för 2018 är det max en föreläsning per månad som gäller...








För mig var det helt OK när IBM kom med sin elektriska skrivmaskin med roterade kula på 70-talet. Och raderband så man slapp karbonpapper och tippex. Trodde det var utvecklingens ultimata slutfas.Har idag gått och köpt en massa sladdar så jag kan få in datorn på TV:n. Och se Beatlesklipp på nätet med stor bild och bra ljud. Och annat. Hustruns universalgeni till dotter får fixa detta åt mig.


Har dock ingen fax. Numret till SmP red var 48425 och 48426. Till ledarsidan 39270. Så många nummer som ligger på min egen hårddisk till ingen nytta. Färre hjärtinfarkter på faxtiden.






Fick sms från Monica Sandberg, min livlina. Air France överväger att göra så att de kan skicka min upphittade mobil till Växjö. Kan få mig att till en del anse att Frankrike är ett anständigt land. Har f ö mest har Peugeot och Citroen i mitt liv. Bilar som utöver att vara bilar haft en själ. Faktiskt, förutom Saaben 9:3, varit mina bästa bilar. Förutom min första bil. Pappas gamla svarta Amazon modell 64. Var B 18 motorn världens bästa motor? Fick upp bilen i minst 160. Och tror att den hade gått 50 000 mil när den gick till skrot.


































Bo Frank
Växjö 20170203/04