tisdag 2 maj 2017

Rekrytera en fabrikschef till vården

En vårdkedja är  på sitt sätt lik en industriell process. Slutresultatet skall vara något med hög kvalité, till en rimlig kostnad och gå snabbt.


Fick för sju månader sedan en remiss till en röntgenundersökning som idag tog tre minuter. Fick först tjata mig till besöket på vårdcentralen då man inte kunde boka tid utan få en akut tid samma dag. Detta tog några veckor. Och krävde samtal med chefen för den landstingsdrivna vårdcentralen. I Ljungby som sagt idag. Först anmälan och betalning till en kassa. Ett medeltida system där man skall ha ett stämplat papperskort med sig för ev högkostnadsskydd. Eller som en motbok från 50-talet eller en sparbanksbok från 60-talet. Borde inte it kunna hålla reda på antalet besök? Så till nästa lucka en bit bort där ännu en administratör skulle se betalningen och anvisa plats i väntrummet. Jag frågade  personalen om plåtarna gick direkt till ortopeden för bedömning av mitt knä. Fick till min förvåning veta att dessa skulle tillbaka till en allmänläkare på min vårdcentral. Vilket med stor sannolikhet betyder att jag måste på ett onödigt besök för att kanske få en remiss till ordtopeden. Att politikerna avskaffat remisstvånget är inget vården känner till.


Jag tror att några kloka fabrikschefer skulle kunna styra upp flöden och plocka bort flaskhalsar. Är det konstigt att privata vårdförtag kan göra överskott?


Att bara skicka mer och mer pengar till vården löser inga problem om inte vårdkedjan är effektiv.


Fortsättning följer.


Och man får kanske t o m acceptera att vissa 62-åringar inte kan jogga, sätta sig på huk eller gå i trappor. Eller?


Har dock lika fullt gått med min solstråle, i solen runt sjöarna i kväll. I morgon diverse göromål. Kommer bl a att se Karolina Klüft inviga ett träningscenter på Fort Nox Arena. Och det går ju som tåget för våra IT-företag. Från bron över Trummen, låg punkt, kunde jag idag räkna åtta byggkranar.
Känner mig åtminstone en smula delaktig i att Växjö går som tåget.


Sverige är världens enda land som proklamerat en feministisk utrikespolitik. Och röstade samtidigt ja till att Saudi-Arabien får jobba med kvinnofrågor. Andra länder med mindre hög svansföring la ner sina röster. Margot Wallström är ingen tillgång för Sverige.






Bo Frank
Växjö 20170502