söndag 14 maj 2017

Vardagsjox - med några syrliga kommentarer!

Bara några få möten på jobbet under förmiddagen fredag. Rotarylunch. Stor delegation från Syd-Afrika. Måste vara en chock att äta vår påvra lunch. Och någon eller några klubbar i Växjö har problem med låg närvaro. Vet inte om Rotary ligger i tiden. Synd. Bra idé och seriös verksamhet. Min klubb funkar dock bra.


För en gångs skull hemma. Gjorde lövbiffsrullar med Gorgonzola i mitten.


Lördag. Promenad runt sjöarna. Snabbtur till Blekinge för att klippa gräs. Skulle vilja bo där fram till midsommar. Hem. Ut till Lilla Björka för att inviga en relief av Siri Derkert. Imponerande samling av människor ute i Berg. Hem. Tände den nyinköpta grillen. Extremt enkel grill. Som dock tog en timme för mig att skruva ihop. En normalbegåvad hade gjort det på en kvart. Har förhoppningsvis nåt annat som uppväger detta. Marinerad karré och kryddiga korvar till Sydafrikansk Pinotage. Mamma på middag. Kortspel. Mor hade varit ut och sett Pridefestivalen och känt igen Oliver. Mamma, 91, har alla portkoder i huvudet, kör bil då och då och dricker gärna vin hos oss. Total ointresserad av melodifestivalen. Läste nu på morgonen att Portugal vann. Bra. Mitt favoritland i Europa. Har varit där mycket under årens lopp.


Har tillbringat morgonen med att hitta hotell i Liverpool för resa i höst. A Hard Days Night Hotel är dyrt,  men ger en massa gratis inträden till diverse Beatlesaktiviteter. På min första resa till Liverpool beställde jag en fyra timmar lång Special Beatles Taxi Tour. Efter 20 minuter ville chauffören överlämna bilnycklarna till mig så jag kunde guida och berätta!


Idag. Promenader. Hemmafix. Öster med vår mexikanska vänstudent. Middag för honom. Kanske hoppar Venezia efter decennier. Man känner sig inte välkommen när man stiger över tröskeln.  Nästa vecka. För första gången sedan årsskiftet en vecka med bara några åtaganden varje dag. Bra eller dåligt? Kanske bra.


Är helt förundrad över hur vi alla söker bekräftelse. Man gör det på olika sätt. En del genom att lägga ut selfies i parti och minut tillsammans med nån kändis. Har trots mitt ego aldrig tagit en enda bild med någon och lagt ut. Har aldrig fattat vad det skall vara bra för. Och sätter en ära i att inte göra som alla andra. Lite ego det också kanske. Är det bra att det väldigt  privata/intima och det offentliga flyter ihop!?


F ö anser jag att vårt vackra land är på helt fel väg politiskt. Laglösheten urholkar den svenska folksjälen. Polis, var god dröj! Måste vara mer lönsamt att arbeta än att leva på bidrag för den som är arbetsför. Ett hederligt arbete finns inte på kartan för vissa.






Men jag ger inte upp.












¨
Bo Frank
Växjö 20170514