lördag 1 juli 2017

En veckas berusning i mästarnas spår.....omilt uppvaknande och mord tillåtna i Sverige!?

Har kommit hem efter en vecka i mästarnas spår. Linné skrev utförligt som sin resa till Gotland och Fårö. Och så tog en annan "gud" platsen i besittning. Ingmar Bergman. Har utforskat denna ö grundligt. Besökt alla Bergmans inspelningsplatser, sett 7 filmer, teaterpjäser och bevistat ett antal lärda samtal. Träffat svenska namnkunniga skådisar, "knäppgökar" och journalister från hela världen.  Har suttit på platsen vid Bergmans "tomma" stol i hans egen privata bio i Dämba. Såg där om Persona för femtioelfte gången. Har nästan levt hela vakna tiden på Bergmancenter.... Skriver utförligt om allt detta längre fram. Skall dit nästa år igen..... Om jag lever! Det kan man ju aldrig veta.


Har stängt ute allt denna vecka. Bortsett från samtal med min mexikanska sol. Skall försöka övertala henne att komma med mig nästa år. En sorts andlig berusning hela denna vecka! Och som väl var vädret ganska dåligt under min Fårö-seans.






Moderaterna dyker i ett till synes bottenlöst träsk. Snart är det så illa att det bara kan bli bättre. Eller?






Läste ut Sven Bertil Taubes memoarer på båten hem. En annan man jag beundrar.






I morgon kommer hustrus barnbarn och stannar hos oss en vecka. 5 och 2 år. Skall bli så jäkla roligt. De skall få se om Yellow Submarine Och en del annat. Långa promenader... Föräldrarna skall till Almedalen. Och jag är glad att slippa denna pseudovärld. Trots minst 10 förfrågningar om att medverka.  Men bra att Växjö finns på plats. Växjö är Sveriges bästa kommun sammantaget.


Återkommer som sagt om min vecka på Lycklighetens ö. Fårö. Som inte har ett dugg med får att göra. Fårö betyder farled/att fara.


Det var igår 10 år sedan Ingmar Bergman dog. Och mitt huvud är fullt av Bergman, Bergmananekdoter och berättelser av människor som träffat mästaren. Också skakande att läsa hur Linné skriver att de mest vidskepliga människorna i landet var Växjöborna. I alla fall på den tiden. Återkommer också till detta.


För exakt femtio år sedan gick S:t Pepper upp som listetta och låg kvar där många månader. Mer om detta i min Sommarspaning i SmP nästa vecka......


Det omilda uppvaknandet. Lyssnade för första gången på en vecka på radion. Hade oturen att i bilen få in Ring så spelar vi med en andefattig man vars ordförråd bestod av svordomar och puss och kram i tid och otid. Smörjan sändes från Växjö. Där annars bra program sänds.


Idag kom ny, hemsk brottsstatistik. Flertalet gängrelaterade mord klaras inte upp. Polisen har inre resurser till detta. Eller prioriterar bort dem om man så vill.  Att öppna sitt hjärta räcker inte!!! Flera i vår bekantskapskrets pratar på allvar om hur länge man kan bo i Sverige


Retoriskt skickligt tal av Sjöstedt i Almedalen. Hans väljare och potentiella väljare är immuna mot vad jag anfört enl ovan. Putin jublar som alltid över v.


















Växjö 20170701


Bo Frank