onsdag 13 september 2017

Kunde inte hålla mig........Bengtsson löper amok

Faktiskt flera som bett mig börja skriva igen. En av dessa vill dock ej ha bilder. Utan bara text. Trots snuva som fick mig att stänga ner arbetet igår em så är jag vid gott humör. Som nästan alltid.


Bra början på veckan. Hos mamma på brunch och kortspel i söndags. Måndagen gick ju i miljöns tecken. På kommunen tisdag morgon innan sju. Snuvig. Gick förbi teaterparken och såg alla ungdomars budskap som hängde på klädstreck. Foto. Om respekt och jämställdhet. Det fria ordet firades. Moderat morgonmöte. Tog emot en underbar skolklass från Kronobergs skola. En åtta. Uppmärksamma, artiga elever. Som lyssnade och ställde olika frågor. Hoppade moderat dörrknacking på eftermiddagen ( Har Riddaregatan kvar på Väster ) Gick på smultronstället Skivan och boken i Tegnér. Köpte en bok om Sardinien. Gick förbi de Lux. Man blir glad utan att ens gå in i denna oas. Se bild. Kolla deras hemsida!  Satt och kurade i stolen. Läste en av de bästa böcker jag läst. Torgny Lindgrens Minnen. Och så nya utgåvan av Sveriges bästa tidning. Grönköpings veckoblad. Som om hela tidningen skrivits av Hasse och Tage.
Tal utan briljans och innehåll av statsministern. Uddlös opposition. Det finns så mycket att opponera mot. Att Margot Wallströms nedrustningslinje får Putins stenansikte att dra på smilbanden. Dock bra tal av Kungen när riksdagen öppnade. Kungen alltid bra.






På jobbet vid sju idag. Snuvig. Rotade i gamla papper och såg en tecknad bild på mig från valet 1976. Måste skrämt slag på medborgarna. Men de har vant sig. Växjös fantastiska medborgare. Det jag ser från mitt lilla skrivbord är en gammal fin Växjö bild. Med lite modernt beläte i förgrunden. Hustrun, Kungen och lite Beatles. Hade idag en ny skolklass från en annan åtta från Kronobergs skola. Skulle gärna vilja vara lärare för dessa ungdomar. Tvingade på dem två Beatleslåtar på DVD när jag ändå hade bra utrustning.  På torget och köpte fisk och blåbär. Skall ha inre tjänst med att läsa in en del. Länstransportplanen skulle kunna kortas rejält. Hemmakväll med lilla frun. Mamma åkt till min syster på Öland. Går på Rotary i morgon bitti. Åker så till Jönköping för att hålla Beatlesföredrag. Bokades in i februari. Ansluter så till den regionala alliansens studieresa som faktiskt, märkligt nog är just i Jönköping. Har en obetydlig egen födelsedag i helgen.


Missmodig efter Junckers s k linjetal idag. En besvikelse för den som vill att EU skall ta täten i klimatfrågan. Och hela EPP-gruppen är kass i dessa frågor. Ser dock fram emot fredag. Då släpper Ringo Starr sin nya skiva. Give More Love. Man väljer vad man vill se i tillvaron. Regeringen blundar dock fullständigt för vad som händer i samhället!


Brukar numera avhålla mig från att lägga mig i den lokala politiken. Den sköter Blågröna Växjö bra utan mig! Och före detta ledare skall avhålla sig från slika ting. Men.  Har under alla mina år i politiken aldrig förr upplevt att socialdemokraterna med berått mod storljuger medvetet. Det gör man nu,  om kalkylerna för det planerade nya kommunhuset. Det är sammantaget en besparing för skattebetalarna och en möjlighet att få en modern station som staten betalar. S i Växjö måste vara helt desperata!






Carl-Olof Bengtsson som faktiskt numera sitter i regionfullmäktige anser att det är oppositionen som har ansvaret och i minoritet ska sköta regionen. Som ordförande i Växjö kommuns revison anser han att det majoriteten som har ansvaret för kommunen. Nån logik måste det väl ändå finnas också i politiken, men inte för Bengtsson!  Carl-Olof Bengtsson har dessutom med Sverigedemoraternas hjälp varit med och besluta om att Kronobergs län skall ha landets högsta skatt. Med Sd:s hjälp höjde sossarna skatten! Bengtsson har mage att påstå att Suzanne Frank skall ta ansvaret för sossarnas vanstyre av regionen. Trams! Rent trams. För att citera Fröding!


Nu är jag led vid tidens schism
emellan jord och stjärnor
Vår idealism och realism
de klyva våra hjärnor


Det ljugs, när porträtterat grus
får namn av konst och fägring
En syn, som svävar skön och ljus
i skyn, är en sann hägring.


Men strunt är strunt och snus är snus
om ock i gyllen dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor.











PS Några dagar efter jag bloggat blir det förstahandsnyheter i Ekot. Ta bara dessa våldtäkter som inte ens utreds. De finns ju inte bara i Region Väst. Och ta historien om Störe i Norge. Jag bloggade om detta för två veckor sedan. Nu rapporterar Public Service att detta är en av orsakerna till att sossarna förlorade valet i Norge. Jag har förvisso ibland stor mun, men alltid örat mot marken. DS










Bo Frank












Växjö 20170913