söndag 17 september 2017

Lennart Värmby till minne

Det var ändå en chock att Lennart gick bort så snabbt. Det är bara några månader sedan vi munhöggs i Regionfullmäktige. Och Lennart vara engagerad intill de sista timmarana.








Räknar Lennart och Carin till vänkretsen och har umgåtts lite då och då under årens lopp. Lennart har utan tvekan varit en av Växjös största politiska profiler under nästan 50 år. Begåvad, berest, beläst och belevad på sitt uppriktiga och humoristiska sätt. Färgstark. Citroen och franska cigaretter på 70- talet. Vegamössa. Jeansjacka. Som en fyrbåk på stan. Kunde ta folk. Alla ifrån kreti och pleti till Röde Baronen. Lennarts storhet låg i att han var större än partiet. Han var för EU. Aktiesparare. Gjorde studiebesök på Nato. Tidigt en grön politiker. Kunde allt om energi och kilowatter. Carin och Lennart var ett radarpar.


Vi har haft många roliga stunder tillsammans. Den kanske allra roligaste, en utflykt på de Kanariska bergen. Det var inte alltid lätt att få in den fullträff i debatten så Lennart gick ner för räkning. En del drog sig för att gå upp och debattera. Lennart var som Bamse, snäll mot de snälla.


En gång i slutet på 70-talet ringde Lennart mig. Jag är sjuk, sa han. Jag har en föreläsning i grundkurs II i marxism på Folkets Hus, kan du ta denna åt mig. Och det gjorde jag.


Jag skulle fritt från hjärtat kunna skriva spaltmetrar om Lennarts generösa sätt och personlighet. Men det kommer säkert andra också att göra.


Mina tankar går till Carin. När radion skriver en av de största profilerna är detta nästan ett understatment. Jag är glad över att få funnits i en tid då alla politiker inte är stöpta i samma mall. Himmelriket hör till för sådana som Lennart. Han har förmodligen ett och annat att lära ut. Inte minst från sin tid i ett fransk kloster!


Bild från SmP 1994 då jag var ordförande i Kommunstyrelsen och Lennart den skarpaste i oppositionen.


Lennarts största brist var att han ansåg att Elvis var större en Beatles! Och det var ju helt fel!


















I all ödmjukhet


























Bo Frank
Växjö 20170917