måndag 23 oktober 2017

Vad sysslar Bo Frank med? Om tiggeri och Gunnar Storbjörk!

Vet att många läser min blogg och får många kommentarer. Människor tycker om att veta vad man sysslar med, hur livet ser ut - det man kan berätta. Utan att lämna ut någon. Oj vad många som läste mitt senaste inlägg. Över 1000 personer. 21 000 är max för ett inlägg! Har på gott och ont valt att inte hålla på med facebook, instagram eller vad det nu heter. Eller Linkedin eller andra moderniteter.


Idag. Justering  av protokoll från fullmäktiges senaste möte. Dessa justeringsmöten är offentliga men det har aldrig kommit en enda person. Någonsin. Kommer det någon fixar jag kanelbulle eller nåt annat. Gick till Biblioteket för att hitta Vägmärken. Mina ex är utlånade. Rotarylunch. Claes Nyström berättade om den svenska FN-insatsen i Mali. Och om korruptionen inom FN. Till Konsum som dessvärre inför obegripliga självscanningkassor. Får väl sluta handla där. En dam klagade över hemtjänsten som alltid kommer med nya personer. Och en annan dam ville veta vad jag skulle göra åt alla som cyklar hejvilt på Storgatan.




Till ID. Institutet för lokal och regional demokrati. Möte med alla fullmäktigeordföranden i länet. Vi ses två gånger om året. Väckte frågan om att beställa en analys av alla politiska avhopp. De flesta någonsin i Växjö under en mandatperiod. Samtidigt som vårt parti har fler än någonsin som vill
engagera sig. Motsägelsefullt.


Hemma och skriver detta. Skall bjuda hustrun på lammfärsburgare!


Ut sent i kväll och hälsa några delegater välkomna till den stora konferensen som börjar i morgon. Union of the Baltic Cities, där Växjö är medlem. 


Hela dagen i Jönköping i morgon. Skall prata hållbarhet på en konferens om hållbarhet. Hem. Skall så tala i domkyrkan i morgon kväll på FN-dagen. Bestämmer mig för vad jag skall säga när jag är där. Men har alltid tre till sju stolpar i huvudet. Om FN, Dag Hammarskiöld och kanske John Lennon? Lennon är med i programmet. Imagine. Går så lite tidigare därifrån för att hälsa alla delegater välkomna till konferensen med Union of the Baltic Cities. 350 personer eller så. Mingelparty.


Onsdag förmiddag  diverse möten. Har lunchmöte och föredrag på en stora konferensen. Om stadsplanering och annat. Sätter mig på tåget till CPH och flyg till Bryssel. Förberedande möte på en restaurang 20.30 inför styrelsemöte med Energy Cities på torsdag. Åker med Cheryl Jones Fur och en tjänsteperson på kommunen. Torsdag. Styrelsemöte i Bryssel. Räknar med att bli omvald som vice president i styrelsen. Vi skall planera nästa verksamhetsår och hur vi skall påverka kommissionen för att inte tagga ner i klimatfrågan. Som det ser ut just nu är det gröna blocket i EU det enda blocket som tar miljöfrågorna på allvar. Inte säkert att jag kommer att rösta m i nästa EU-val!!


Hem torsdag natt.


Diverse småmöten på fredag. Åker på sen eftermiddag till Uppsala med min mexikanska sol och mamma. Skall uppvakta sonen och hans flickvän på lördagen som båda tar emot sina examensbevis för juristexamen. Fin ceremoni i aulan och galamiddag på en av nationerna. Båda ungdomarna har bra jobb som jurister i Stockholm. Anser f ö att juridiken/teknokratin håller på att ta över politiken - som Juholt säger. Detta stolpskott har lite rätt och skall utveckla detta framöver.


I all hast!


Träffar människor som frågar om pensionären matar duvor. Nu vet ni!




PS Som väntat upphäver Länsstyrelsen Vellinges beslut om tiggeriförbudet. En ensam byråkrat sätter sig över en folkvald församling. Det är illa när jurister anser att polisen inte skall få kameraövervaka polisstationer, att inte kommuner skall få bygga  nya hus och att folkvalda inte skall få lyssna på medborgare. Gunnar Storbjörk ( s) i Växjö,  som jag inte alltid sympatiserar med,  sa en gång. Lägg ner länsstyrelsen! Om någon saknar den så återinför vi den! DS








Bo Frank
Växjö 20171023