tisdag 7 november 2017

En snurrig dag...... som inte är över ännu! När får vi en Wall of Fame?

Moderat morgonmöte som alltid på tisdag 08.00. Gick så runt sjöarna. Vem skall bo i alla hus som byggs?  Vänliga och snälla människor som man möter. Vid vattentorget cyklade en äldre man omkull. Trodde det värsta, men nära lasarettet. Men jag kunde hjälpa honom upp. Han kände uppenbarligen igen mig. Nästan hemma. En äldre dam kom fram till mig. Livrädd för att ställa sig i den långa kön utanför Försäkringskassan. Kanske den enda av 50 som inte var från annat land. Idag syntes ingen ordningsvakt heller. Detta har hänt flera gånger och tror att jag bloggat om detta tidigare. Bytte. Gick så omkring på stan en timme och letade efter mamma. Tills hon ringde. Jag trodde vi bestämt träff utanför Finrummet, de Lux,  som skulle nyöppna idag. Mamma utanför PM. Vet inte vem som rört till det. Men jag var på PM igår.
Det blev lunch på ett värdshus som förmodligen presterat bättre. Åkte så till Elgiganten för att köpa en nygammal mobil till mamma. De har otroligt serviceminded personal. De hade en med lock man fäller upp. Fanns ej i Teliabutiken i stan. Så skulle mamma ha en låda rött. Därefter skulle vi ta ut ett paket. Upptäckte att jag helt bommad promenad med en kompis!!!! Denna dag! Ett liv, sa farbror Melker i Saltkråkan.  På avin från detta hemska Postnord fann inget utlämningsställe angivet. Efter 20 minuter i telefon påstod ett telesvar att jag skulle till ICA Dalbo. På ICA Dalbo sa man att jag skulle till Konsum. Och på Konsum sa man att de fått kunder från Tingsryd som inte fått sitt paket på Preem i Tingsryd. Staten fungerar inte. Folk skulle aldrig acceptera att en kommun skötte sig på detta sätt. Staten har nästan upphört att fungera. Jag skulle behövas på varenda ämbetsverk för att röja. Skulle i vart fall inte göra nåt sämre.


Utanför bankomaten på Dalbo såg jag en äldre dam. Verkade förvirrad. Stod där med öppen plånbok och kunde inte hitta rätt kort. Jag frågade henne om jag kunde hjälpa till. Hej Bo, sa hon!!! Jag frågade om hon hittade hem. Jag vet inte, svarade hon. Men jag måste handla. Gick efter henne in i ICA. Jag frågade igen om hon hittade hem. Hon skakade på huvudet. Insåg att jag inte kunde störta in efter henne. Gick till kassörskan. Kassörskan var inte förvånad. Jag har numret till hennes dotter, sa hon. Växjö är underbart. Här försöker vi hjälpa varandra.


Mamma fick sina krämer och sitt vin. Mobilen hämtar vi på fredag. Mamma tyckte att säljaren, 26, såg bra ut. En av sonens bästa kompisar! Besynnerlig värld.


Torskrygg på Coop. Jag får betala i kassa och slipper scanna. Ordningen är återställd. Snabbt kvällsmöte. Så hem o äta med lilla mexikanska solen.


SvD häromdagen. En forskare som säger att Demokratin måste pausa för att lösa klimatkrisen och pekar på snabba förändringar i Kina. Östlings alla korkade uttalanden återges. Tror inte hårt arbetande och hårt beskattade småföretagare tycker han är en lysande företrädare. Underbart att läsa om Strindberg i Paris. Där skulle man varit igår.  Dock kulturellt lunchmöte igår.  Expressen skriver att Åkesson vann över Lööf i debatten igår. Måste vara sant eftersom Expressen är bäst i världen på att dissa sd.


Rapport från det första nya och det sista kyrkofullmäktige igår kväll. Från 61 till 41 ledamöter. S och c samarbetar i kyrkan. Tvisten med PEAB om kostnaderna för Domkyrkocentrum är inte över. Någon ledamot orolig över ny organisation. En ledamot konstaterar att de gamla skyltarna sitter kvar på Nygatan. Oförändrad skatt nästa år. Inflytningen till Växjö motsvarar nästan tappet av medlemmar. Kris framöver. Tur att jag ger lite nyheter. Märker att andra media gör nyheter från min blogg utan att ange källan.


Missnöjd över Växjö i Wikepedia. Har påtalat detta för kommunledningen som tydligen jobbar på detta. För fanns åtminstone en förteckning av bemärka Växjöbor. Den är borta. Tur att jag satte namn på bussarna. Skall fråga Anna och Blågröna om jag får lägga ett politiskt förslag. Det kliar i fingrarna rätt ofta. Men jag har en annan roll nu. Eftersom ingen svensk stad har producerat så många framgångsrika personer per invånare skulle jag vilja ha en Wall of Fame i Växjö!!!!


Näringsliv, kultur, idrott, media, utbildning, kyrka, politik, föreningsliv... Skulle rakt av kunna räkna upp tre hundra namn.... Eller så. De 45 bussnamnen eller vad det nu är,  kom på en kvart. Hörde apropå ingenting ett av de bästa programmen på radio någonsin idag. I Kropp och själ om huruvida ADHD kan vara en tillgång. En till synes vettig psykiatriker redde ut begreppen.


Bloggar ej på ett tag. Regionfullmäktie i morgon. Middag med vänortsförtecken. Torsdag till Stockholm för att vara värd, i stället för kommunalråden, på vår årliga middag/nätverksträff för Växjöbor i förskingringen. Denna gång är vi på Postmuséet. Har fulla kommunala regalier. Borgmästarkedja. Och en av alla flugor. Hemma på fredag för nya möten. Lördag, moderat valstämma till riksdagen. På kvällen middag på lokal och David Batra. Söndag, brunch hos mor och så fira Växjö DFF hela dagen. Är värd för kommunens middag på kvällen. Allt detta börjar dessvärre synas på midjemåttet. Får ta itu med det. Nästa vecka full.


Hittar ingen vettig bild i sammanhanget. Jo, förresten. En bild på en liten ikon vi fick som avtackning av gamla kyrkofullmäktige. Gjord i ortodoxa klostret i Villberga.




Bo Frank
Växjö 20171107