onsdag 22 november 2017

Vem vill du lyssna på i Kommunfullmäktige? Äntligen. Bort med Östling!

Gjorde för första och sista gången i år ett inlägg på kommunfullmäktige i Växjö. Om Stadshus/Station. Blårgröna vann debatten. S skulle gärna vara med på detta, men valde att lyssna på insändare i stället för sin egen tro på vad som är bäst för Växjö. S var på defensiven och kunde inte svara på frågan om hur man löser problemet med ny station och nya lokaler för kommunen. Var tvungen att få mitt namn i protokollet för att markera att jag tror på detta. Inget av de flaggskepp som Växjöborna älskar skulle kommit till stånd om politiken gått på insändarsidan. Nästan alla insändare är emot nåt. Man tar ju inte till pennan för det man gillar. Enkel mänsklig psykologi. Dock. Bra debatt i KF. Växjö har sannolikt också Sveriges bästa kommunalpolitiker oavsett parti.


Det rann över för mig vid besök i en butik i Växjö och drog iväg ett argt mejl till Cityföreningen om service och bemötande. Och till butikens moderbolag. Butiken har inte hört av sig men Cityföreningen svarade blixtsnabbt. Skall dit och prata om service och bemötande framledes. Om man inte gillar folk, vill sälja och vara serviceminded skall man varken hålla på med politik eller jobba i butik/restaurant.


Vem vill du lyssna på i Fullmäktige framöver? Kan ordna en hel del. Hör gärna av dig med förslag till mig, Marie-Louise Gustavsson eller Lena Wibroe. Mina kamrater i presidiet. Kanske kan vi ordna, inom rimliga gränser, så att du får lyssna på den du vill!!!


Var på SPF i Åby/Tjureda i em och pratade Beatles. Knökfullt i Bygdegården. Efteråt kom kassören och ville prata. Fattade inte var menade? Frågade vad jag ville ha betalt. Svarade att de redan betalt min lön i decennier via kommunalskatten. Alltså noll. Annars är standarsarvodet en flaska skumpa. Eller två om det är nåt företag. Så ni vet! Tar dock inga nya bokningar innan april nästa år. De hade bra ljudanläggning. Och så trevliga människor. Goda, glada, strävsamma pensionärer som arbetat ett helt liv. Har dessvärre känslan att min generation om 20 år inte är lika förnöjsamma. Det är inte inne att vara förnöjsam. En del skall bara ha och ha och aldrig ge. Det är saligare att giva än att taga står det i Skriften. Förmodligen nåt liknande i Koranen. Kul att träffa legendaren Ove Svensson. Ove Svensson var på Johannishov och lyssnade på Beatles!!!


Stillsam kväll hemma. Många ringt om stadshuset idag. Ärligt! 60% för oc 40% emot. Det har svängt på ett positivt sätt sista veckorna.


Åker tidigt till Kaunas, Litauen i morgon bitti. Monica Sandberg, Lena Wibroe och jag. Skall prata om våra bidrag till att Kaunas är Europas kulturhuvudstad, om diverse utbyten inom sociala och andra frågor. Och skall som bonus se två av Europas bästa basketlag på match i morgon kväll. Resan till Kaunas kostar från CPH ca 800 kr per person ToR.  Och de bjuder på allt när vi är där. Kan inte bli bättre. Säger alltid som det är. Hemma lördag. På måndag till Kiev för att tala miljö för nästan alla borgmästare. De betalar rubbet, resa och så. Inga arvoden. Varför gör jag detta? Kunde vara hemma och ha det skönt!? Fåfänga, att jag är efterfrågad. Överst på Maslows behovspyramid eller så!




Bilder. Arne eller är det Allan. Tittar på nytt boende. Faktiskt. Och två otroliga entreprenör/företagsledare som pratade Rynkeby/cykla till Rom/barncancer på Rotary i måndags. Ann  Wolgast och Rune Johansson. VA- företagare av yppersta klass!


Växjöborna är världens bästa folkslag. Är så tacksam för att få tjäna/har tjänat dem!


Min far,som jag saknar, s


kulle fyllt 93 idag.






Bra med gransking av alla pampar i näringslivet som har s k aggressiv skatteplanering och är dåliga föredömen för alla hårt arbetande småföretetagare. Hela samhället förefaller korrupt just nu. Från media, Svenska Akademin och alla som mörkar sexuella trakasserier. Och dessvärre förefaller Public Service som de som mörkar mest. Svävande uttalande om chefer, samma Public Service som gärna hänger ut politiker och näringsliv!


Bo Frank
Växjö 20171122