tisdag 13 mars 2018

I morgon om den " kriminella" Anna Tenje PS Jag går emot m som är tondöva igen!!! 2081013 - Frank på villovägar - sossar är rätt ute och sd fel ute - Nouruz

Det är snöglopp i Stockholm. Ledig kväll, skall gå med mina "ungdomar" på KB och äta och så till Dramaten och se Tartuffe.

Åkte från Växjö 05.05 i går morse. Två timmars föredrag på ABF-huset. En fullsatt Sandlersal. Beatlesföredrag. Rickard Sandler,  var för den oinvigde grundare av ABF och statsminister i mitten på 20-talet. En folkbildare av rang. På den tiden s trodde på kunskaper i skolan. Och inte på abstrakta resonemang utan reseonasbotten.

Miljömöte. Hur många miljömöten har jag deltagit i? På miljömöte idag också. Knallade till uppgiven adress. Kungsplan 2. Blev lite sur för att inte min namnbricka fanns på plats, men vänlig konferenspersonal fixade en ny och skickade mig till fikaavdelningen där lyxigt fika var framdukat. Uppklädda varelser. Något syntes mig vara fel. Det var fel. Konferens med Goggle. Och det fanns ju inte några bättre skickade människor i världen att visa mig några hundra meter längre bort, till Kungsbroplan 2. Till Fores, Kommunerna, klimatet och  miljön. Mycket av tröjor och stickat.

För den som ser anständigt klädd ut kan man leva i flera år på att bara knalla runt på konferenser, äta god mat, mingla och smälta in i miljön. Borde wallraffa och testa! Vem ger mig uppdraget?

Idag. Det största är väl att s äntligen satt ner foten och vill ha bort religiösa friskolor. Fast s i Danmark är vassare på alla punkter. Ser att muslimska friskolor pratar om brott mot Europakonventionen. Trams. Det finns inget i den om att dessa skolor skall få offentliga pengar vilket vi f ö är ensamma om i Europa. Och av alla partier är sd emot detta!? De kan komma till de mest besynnerliga slutsatser.

Har mejlkontakt med reporter på Aftonbladet som skriver om böneutrop i Växjö.

Ser på TV att Skolverkets chef har uppmärksammat att barn till välutbildade får bättre betyg än barn till sämre utbildade. En epokgörande upptäckt. Gratulerar. Och  media behandlar detta som en svindlande upptäckt. Så går det när kunskaper ersatts med abstrakt flum och resonerande!

Ser att barnomsorgen i Stockholm blivit sämre sedan s infört som första kommun i landet att alla barn till föräldrarlediga skall ha rätt till 40 timmar i veckan. Därav följer att personaltätheten minskat. Och det kostar dessutom skjortan.

Ser i media att tolkkostnaderna inom rättsväsendet spränger alla ramar. Och hur ser det ut i kommunerna. Skall de som varit i Sverige i 10 år ha rätt till tolk? Får rapporter om att det debiteras som vissa advokatbyråer. Har framfört detta, hitintills utan framgång, till kommunrevisionen.

Ser att det firas  "eldfester"  ( Nouruz) i de tre största städerna i vårt land. En icke religiös högtid - vårens ankomst - som firas av bl a perser, kurder och andra. Skall gå förbi Kungsträdgården i em. Gillar detta bättre än t ex det förfärliga Halloween. Gillar perser. Och de flesta som anser att religionen inte skall lägga sig i politiken. Inklusive svenska kyrkan och dess biskopar!

Bilder? Jodå. Många. Men bara två med. En deltagare på ABF-huset skickade mig en bild på mig in action. Och två av mina rariteter som jag släpat med mig som rekvisita. Ryska, sladdriga omslag på två ospelade LP. Hard Days Night och Help. Beatles blev inte tillåtna i Ryssland förrän på 70-talet. Och även idag stoppas en hel del i Putins diktatur. Delvis hemsk värld vi lever i.

På torsdag är det 60 år sedan Beatles släppte sir Pauls,  Lady Madonna. Vad få vet är att titeln inspirerades av en bild från 1965 i National Geographic där en vietnamesisk kvinna ammar ett barn och är omgiven av två andra barn. Så var det ofta. En bild, ett uttryck. En av mina favoriter,  Lennons, Being for the Benefit of Mr Kite var en text som John Lennon skrev rakt av från en cirkusaffisch och satte " cirkusliknande" musik till.

PS Ser på text-TV att en moderat företrädare är tveksam till att stänga ner religiösa friskolor. Men förbjud nya och fasa ut dem som finns!  Det sämsta som finns i Sverige som motverkar ett gott och sammanhållet samhälle är att sortera barn efter föräldrars religion. M måste sluta leva i en teorivärld och ta in verkligheten!!!! DS

DS

Bo Frank
Stcokholm 20180313